Jännittyneitä hymyjä luokkakuvissa, eri-ikäisiä lapsia
yllään tarkkaan harkitut, siistit muotivaatteet. Tai sitten likaiset, vanhat,
virttyneet – kaikilla ei ole ollut varaa valita eikä ketään auttamassa asujen
valinnassa. On kuvia retkiltä, yökouluista ja leireiltä, niissä naurua ja
vapautuneita hymyjä. Muistoja leikeistä, peleistä, vierailuista,
juhlaesityksistä ja keskittyneestä työstä luokissa. Monenlaisia luokkahuoneita,
itse tehtyjä koristeita, maalauksia ja lavasteita.
Miten monia erilaisia projekteja, jaksoja ja
oppimismenetelmiä noihin menneisiin vuosiin mahtuikaan.
Kauan ennen kaikkea tätä, puoli vuosisataa sitten,
olin kesätöissä koirakennelissä. Koirankasvattaja kertoi, että rakkaimmiksi
muodostuvat ne pennut, joista on ollut eniten huolta. Koira, joka pentuna oli
sairastanut, ei lähtenyt häneltä koskaan.
Niin on tainnut itsellänikin käydä. En ole kasvattanut koiria, olen kasvattanut lapsia. Heistä pitää aina jossain kohdassa luopua, mutta mielestä he eivät katoa. Yllättävää on, että monesti juuri he, joiden kanssa on eniten joutunut vääntämään, pitävät yhteyttä jälkikäteenkin.
Oli neljän kopla, jonka ympärillä liehittelijöiden
joukko. Voi, miten suloisia olivatkaan nuo kovanaamapojat. Luottamuksen
rakentaminen heihin onnistui sittenkin jo yhdessä vuodessa, ennen kuin heidät
piti hyvästellä ja lähettää yläkouluun. Antti tosin siirrettiin jo aiemmin
erityisluokalle, hänestä ei ollut opiskelemaan muiden joukossa. Kuulin hänestä
sittemmin vain vähän: ensimmäisenä päivänä piti varastaa lähikaupasta
päästäkseen sisään uuteen, pelottavaan kaveripiiriin. Enää Anttia ei ole.
Olin jostain lukenut erinomaisen vihjeen: ensimmäisen
yhteydenoton kotiin pitää aina olla myönteinen. Niinpä käytin kaiken taitoni ja
kekseliäisyyteni onnistuakseni kirjoittamaan luokan isoimman koviksen kotiin,
missä heidän poikansa oli hyvä. Onnistuin. Pääsin hyviin puheväleihin niin Aleksin
kuin hänen kotiväkensäkin kanssa.
Aleksista jäi mieleen sekin kerta, kun hän innoissaan kertoi kalastusreissuistaan isän kanssa. Varmistelin, että hän ja muut luokkalaiset ymmärtävät, että kalat pitää tainnuttaa ja tappaa heti, kun ne nostetaan vedestä. ”Eiku me laitetaan ne aina vaan muovikassiin”, poika kertoi. Yritin sanoa, ettei niin kannattaisi tehdä. ”Se kala kärsii siellä muovikassissa”, perustelin. Pojalla oli vastaus valmiina: ”Mitä väliä. Niin minäkin kärsin täällä koulussa, mutta ei siitäkään kukaan välitä.”
Oman luokkani lisäksi opetin uskontoa
kakkosluokkalaisille. Heistä jäi mieleen muutama söpöliini: yksi joka lähes
joka tunti pyysi, voisimmeko rukoilla, ja toinen joka kirjoitti minulle
kirjeitä vielä pitkään paikkakunnalta jo pois muutettuani. Kolmas unohtumaton
oli Armas.
Armas puhui kirjakieltä ja hänen reppunsa oli täynnä
mitä ihmeellisimpiä asioita. Yhdellä kertaa sieltä nousi valtava tietosanakirja
– jonka Armas ehkä aikoi lukea ulkoa kannesta kanteen – toisena jonkinlainen
robotti ja kolmantena jotain luonnosta löytynyttä.
Armaksella oli kahdeksanvuotiaaksi paljon asiaa. Hän
ilmoitti ne asiallisesti ja korrektisti ensin viitattuaan ja sitten
puheenvuoron saatuaan. Puheenvuorot saattoivat olla pitkiä, en tiedä miettikö
hän niitä etukäteen vai olivatko ne spontaaneja. Ainakin ne kuulostivat
huolellisesti valmistelluilta, joskin muistelen hänen ehkä hieman änkyttäneen.
En juurikaan seurannut uutisia, elämäni pyöri uuden
työn ympärillä. Illat suunnittelin tunteja, luin, kirjoitin kirjeitä ”entiseen
elämääni” Kajaaniin ja Amerikkaan. Mutta Armakselta kuulin tärkeimmät
maailmantapahtumat. Hän kertoi minulle ja luokalleen Bosnian sodasta, ja juuri
häneltä kuulin ensimmäisenä myös Estonian uppoamisesta, heti aamulla.
Tapahtuma kosketti meitä kaikkia läheisesti,
asuimmehan Itämeren rannalla ja moni oppilaista matkusti usein lautalla
Tallinnaan. En kuitenkaan muista, että asiaa olisi sen enempää käsitelty
koulussa. Mitään kriisipalavereita tai jälkitukea ei tarjottu. Itse olin
tuolloin ollut opettajana suurin piirtein tasan kuukauden, enkä usko, että
minulle tuli edes mieleen yrittää tarjota lapsille jonkinlaista henkistä tukea
asiassa. Juttelimme ehkä jotain, siinä kaikki.
Seuraava suuri, kaikki koskettanut tapaus oli tsunami
joululomalla 2003. Tuolloin koulut saivat jo ohjeita kriisin käsittelyyn. Pidin
työparini kanssa koko koulun päivänavauksen aiheesta, ja luokissa asian
käsittelyä jatkettiin.
Tsunami unohtui kuitenkin nopeasti verrattuna siihen,
mitä tuli parikymmentä vuotta myöhemmin. Koronaviruspandemia mullisti kaiken.
Ensin siirryttiin päivän varotusajalla etäopetukseen, josta aikanaan palattiin
osittaiseen lähiopetukseen. Tuossa vaiheessa olin siirtynyt luokanopettajasta aineenopettajaksi,
joten en saanut olla kontaktissa oppilaisiin, vaikka matkustin kouluun joka
päivä. Vain luokanopettajat saivat, eivät toki normaalilla tavalla hekään.
Koulu oli täynnä erilaisia varotoimia ja kieltokylttejä.
Kaikki tämä olisi riittänyt, mutta meidän koulussamme kummallisuudet vain lisääntyivät.
Maanantai-iltana olin tavalliseen tapaan
valmistautumassa seuraavan aamun töihinlähtöön. Tulin katsoneeksi
Wilma-viestit. Luin, että koululla oli tapahtunut tulipalo, eikä kukaan saanut
tulla koululle seuraavana päivänä. Luokanopettajat soittivat jokaisen lapsen
kotiin.
Tiistain jokainen vietti siis kotonaan, eikä edes etäopetusta
annettu. Tuli tieto, että loppuviikko opiskellaan ulkona. Saimme tarkat
suunnitelmat siitä, missä paikassa mikäkin luokka olisi minäkin päivänä,
eiväthän kaikki voisi olla esimerkiksi lähimetsikössä. Myös ruokailuajat ja
–paikat piti sopia erikseen.
Minun paikakseni tuli urheilukenttä – ei lähikenttä
vaan se, joka oli niin kaukana, että suurin osa ajasta kului siirtymisiin.
Päivän päätteeksi lapset palautettiin koululle ja me opettajat lähdimme
tutustumaan tiloihin, joissa opiskelisimme seuraavat kuukaudet. Tiloja oli
useita. Valtaosa oppilaista kuljetettaisiin toiselle paikkakunnalle, jossa
sattui olemaan tyhjilleen jäänyt koulurakennus. Sinne siis minäkin.
Tilat olivat asialliset, joskin pienet. Mitään laitteita
ei ollut käytössä, ei dataprojektoreita, ei läppäreitä, ei muitakaan tietokoneita,
joihin opetus oli tuolloin jo pääosin siirtynyt. Ja missä olivat kaikki muut
tarvikkeet? Siellä savuisessa, suljetussa koulussa. Ilmassa risteili
kysymyksiä. Mistä saa lyijykyniä? Saako käsitöihin hakea neuloja? Missä
pidetään liikuntatunnit ja millä välineillä? Miten oppilaat kuljetetaan?
Tulevatko opettajat samoilla busseilla vai omilla autoillaan?
Entä kauanko poikkeustila jatkuu? Ilmeisesti ainakin
kaksi kuukautta, ehkä neljä.
Koulun rehtori, vararehtori, sivistysjohtaja,
luottamusmies ja kaupungin tiedottaja olivat valppaina, palaveerasivat ja
suunnittelivat poikkeusjärjestelyjä. Palo- ja pelastustoimi sekä poliisi
tutkivat syttymissyytä, vahinkojen laajuutta ja korjausmahdollisuuksia.
Henkilökunta otti tilanteen sellaisena kuin se oli. Oppilaiden
ja ulkopuolisten läsnä ollessa oltiin rauhallisia ja hillittyjä, vaikka sisällä
myllersivät monenlaiset tunteet. Keskityttiin asioihin ja ratkaisuihin,
hysteerinen nauru pääsi valloilleen vain opettajien kesken. Kukaan ei
valittanut mistään eikä esittänyt mitään merkkejä harmistumisesta. Hyviä
ideoita oli, sitäkin enemmän kysymyksiä. Kaikkiin kysymyksiin ei saatu
vastauksia. Odotettiin kärsivällisesti aina uusia tietoja ja vaihtuvia ohjeita.
Koulu oli suljettu, ovensuut teipattu umpeen mustalla
teipillä. Vain muutamasta tilasta saattoi hakea joitain tarvikkeita. Vaikka
itse palo oli saatu pian rajattua vain yhteen osaan koulua, savu-, savukaasu-
ja nokivauriot olivat levinneet laajalle.
Ensimmäiset päivät vietettiin uudessakin paikassa
ulkona, kun ei edes pöytiä ja tuoleja ollut. Omaksi työtilakseni tuli vanhan
opettajainhuoneen peräosa. Omasta rauhasta ei ollut tietoakaan, mutta paljon
helpompaa ei ollut niillä luokilla, jotka työskentelivät yhteistiloissa.
Tunnelma oli odottava, hämmentynyt, ihmettelevä. Osa
tunsi varmasti kauhua ja hätääkin. Itselleni tilanne oli helpompi, kun en ollut
vastuussa omasta luokasta kuten luokanopettajat. Seurasin kaikkea osin
ulkopuolisena, kiinnostuneena ja vähän huvittuneenakin. Ihailin rehtoriamme ja
vararehtoria. Upeita naisia! He olivat tyyniä, järjestelmällisiä ja
rauhallisia.
Tämä kaikki sattui siis aikana, jolloin korona yhä
asetti omat rajoituksensa ja sääntönsä. Luokkien erillään pitäminen ei enää
onnistunut mitenkään, silti käsiä piti desinfioida ja pienistäkin oireista piti
jäädä kotiin potemaan. Tai olisi pitänyt, mutta eiväthän opettajat sellaiseen
pystyneet.
Mutta ei korona ollut ainut kummallisuus, josta jo
tätä ennen oli täytynyt selviytyä. Koulussamme oli toteutettu valtava remontti,
koko koulu oli myllätty ja muokattu perin pohjin. Se oli vaatinut monenlaisia
poikkeusjärjestelyjä vuosien ajan. Oli myös otettu käyttöön uudet
opetussuunnitelmat, mikä aina vaatii valtavasti kokoustamista, koulutusta,
suunnittelua, mukautumista, sopeutumista uuteen. Samoihin aikoihin kunta oli
lakkauttanut pienen koulun, josta sekä oppilaat että opettajat oli siirretty
meille. Kahden koulun yhdistäminen ei ole pikkujuttu. Lisäksi muutama opettaja
oli vakavasti sairastunut, mikä sekään ei voi olla vaikuttamatta työyhteisöön. Jokainen
näistä tapahtumista olisi normaalioloissa voinut olla jo yksinään kriisi, nyt
ne olivat vain uusia linkkejä toisiaan seuraavien poikkeustilojen ketjussa.
Koronakeväästä 2020 oli selvitty, mutta syksyllä oli
varauduttu uusien suunnitelmien kera siihen, että poikkeusjärjestelyjä jälleen
tarvittaisiin. Ja tarvittiinkin, mutta täysin toisenlaisia kuin ne, joihin oli
varauduttu. Tehdyistä suunnitelmista ei ollut minkäänlaista apua, ja voimassa
olleista turvajärjestelyistäkin jouduttiin luopumaan. Ei enää soluajattelua, ei
turvavälejä, ei porrastuksia.
Kuukaudet kuluivat, ja lopulta vanha koulumme – ei, ei
vanha, vaan jo aiemmin upeasti remontoitu, siis käytännössä uusi – oli siinä
kunnossa, että saatoimme palata. Se oli taas suuri muutos. Sieltä täältä haalitut
tavarat pakattiin ja kuljetettiin omaan kouluun, oppilaat valmisteltiin
muuttoon, uudet päiväohjelmat ja lukujärjestykset laadittiin.
Palattiin tuttuun ja turvalliseen.
Päiväksi.
Palohälytys! Toisena päivänä paluun jälkeen edessä oli
uusi evakkomatka. Oli tullut toinen tulipalo.
Jälleen kuljetettiin oppilaat busseilla
naapurikuntaan. Tällä kertaa työpisteeni väistökoulussa ei ollut
opettajainhuoneessa vaan ruokalan perällä. Työpöytänäni oli flyygelin kansi.
Siinä olivat opetustarvikkeeni: englannin kirjat, vihko ja kynä, käsidesipullo.
Seinälle kiinnitin sinitarralla paperin, joka toimitti liitutaulun virkaa.
Yksi yllättävistä asioista koko tapahtumasarjassa oli
se, miten hienosti oppilaat käyttäytyivät. Monesta toki huomasi epävarmuuden,
pelonkin; tilanne oli outo ja erikoinen, ja tulipalo on aina järisyttävä
tapahtuma. Mutta oppilaiden keskinäinen kahinointi ja kinastelu eivät
lisääntyneet vaan vähenivät! En tiedä, vaikuttivatko kaikki kummallisuudet
oppimistuloksiin – voisin melkein vannoa, että ne niitä heikensivät, mutta
ihmeellisen rauhallisia lapset olivat. Iänikuiset riitojen selvittelyt
vähenivät, sääntöihin suhtauduttiin ymmärtäen ja hyväksyen, kukaan ei etsinyt
poikkeusoloista keinoja kapinointiin tai rikkeisiin.
Ehkä yhteiset koettelemukset yhdistivät. Oppilaatkin
ymmärsivät, että tämä kaikki oli outoa meille opettajillekin, ja me kaikki
yritimme keksiä parhaat ratkaisut hankaluuksiin. Meitä oli paljon, mutta olimme
samassa veneessä. Ja me selvisimme!
Palaan muistelemaan oppilaita. Yksi unohtumattomista
oli Aapeli. Aapelin kanssa oli hienoja keskusteluja. Kun muut
kolmasluokkalaiset olivat usein ymmällään siitä, mitä heille yritin selittää,
Aapeli oivalsi asiat äkkiä ja meille syntyi hyviä pohdintoja. Hän osasi kysyä nokkelia
kysymyksiä ja esittää järkeviä vastaväitteitä. Olin iloinen siitä, että hän oli
luokallani.
Samalla Aapeli oli myös kovin vaativa lapsi. Pikku
hiljaa asiat alkoivat mennä yhä hankalammiksi. Jatkuvat kysymykset eivät enää
olleet oivaltavia vaan vain häiritseviä. Levottomuus otti vallan. Hän huuteli,
puhui itsekseen, heitteli tavaroita, konttasi pöytien alla, vaati ylettömästi
huomiota. Hän murusti pyyhekuminsa ja söi sen, puri kirjojaan, imi vaatteitaan,
vinkui ja röyhtäili, vuoroin kuljeskeli, vuoroin makasi maassa.
Hankin hänelle erilaisia tavaroita, joihin hän olisi
voinut purkaa tarmoaan ja levottomuuttaan. Stressilelu, kuminauha, muovailuvaha
tai klemmarit viihdyttivät vain hetken, jonka jälkeen ne piti käydä vaihtamassa
uusiin leluihin tai tavaroihin. Hän oli toisaalta itsevarma ja vaativa itseään
kohtaan, toisaalta uskoi, ettei kykenisi mihinkään ja lakkasi yrittämästä heti,
jos ei osannutkaan täydellisesti.
Yritin olla ankara, yritin olla ymmärtäväinen.
Keskustelin vuoroin pojan, vuoroin psykologien ja psykiatrien, vuoroin
vanhempien ja kollegojen kanssa. Aapeli itse ei osannut kertoa mitään, mitä
olisin voinut tehdä toisin hänen oloaan helpottaakseni.
En ole kuullut Aapelista mitään hänen alakouluaikojensa jälkeen. Toivon hartaasti, että hän kuitenkin ymmärsi, miten paljon hänestä pidin ja häntä arvostin. Ennen muuta toivon, että hänen elämänsä on sujunut ja sujuu hyvin.
Sitten oli Ahmed. Ahmedilla oli monta sisarusta. Osa
oli syntynyt Suomessa, osa kaukana kuten Ahmed. Voi olla, että joku oli
syntynyt myös matkalla Suomeen, kenties leirillä Turkissa.
Ahmedin suomen kieli oli vielä vaikeaselkoista, joten
kovin tarkasti hänen vaiheistaan en tiedä. Ei hän itsekään kaikkea muistanut,
ehkei halunnutkaan muistaa. Sen hän kertoi, että matkalla oli pelottavaa.
Veneessä jotkut kuolivat ja pää piti laittaa alas.
Mutta Suomi on hyvä maa. Sen Ahmed muisti usein sanoa.
Tullessaan hän puhui vain arabiaa. Hän opiskeli
ahkerasti suomea ja pian hän siirtyi jo kolmanteen kieleen. Englanti oli aluksi
kovin vaikeaa, mutta tilanne muuttui. Kokeista alkoi tulla hyviä numeroita,
eikä helpotettuja kokeita enää tarvittu. Hän teki paljon töitä ja opetteli
sanoja. Hän osasi iloita oppimisestaan ja kertoi ylpeänä, kun oli oppinut
saksaa ja ruotsiakin. Sukulaisia hänellä oli eri puolilla Eruooppaa, ja kielten
kirjo oli laaja.
Ahmed pyysi usein lisää tehtäviä. Hän sanoi, että
hänellä oli paljon vapaata aikaa ja yölläkin voi tehdä. Yritin muistuttaa, että
välillä pitää levätäkin, nukkuminenkin on tärkeää. Kuulemma äiti sanoi samaa.
Ahmedilla oli kova tarve olla hyvä poika ja saada
kiitosta. Harmi kyllä hän joutui myös herkästi riitoihin välitunneilla ja joskus
muutenkin. Syitä oli monia. Ahmed halusi voittaa peleissä, sillä pärjääminen
oli tärkeää. Hän piti myös kovin tarkasti kiinni siitä, että sääntöjä
noudatettiin, ja jos joku ei sitä tehnyt, siihen piti puuttua. Usein tilanne
sitten johti siihen, että välittäjäksi tarvittiin aikuinen.
Ahmed oli herkästi tulistuva, mutta hän osasi näyttää
myös myönteiset tunteensa. ”Opettaja, otatko sinäkin evästä?” ”Opettaja,
tiedätkö kuka on maailman paras englannin opettaja?” Maailman paras englannin
opettaja tiesi, ettei varmasti ollut lähelläkään parasta, mutta tiesi myös
olevansa Ahmedin ainoa englannin opettaja. Kyyneleet tulivat silmiin, ja
koronasääntöjä uhmaten Ahmed ja opettaja halasivat käytävällä.
Jalkapallon pelaaminen oli tärkeää, mutta monista
muista jalkapallopojista poiketen Ahmed ei haaveillut ammattilaispelaajan
urasta. Ahmed halusi lentokoneenkuljettajaksi tai lääkäriksi.
Lentokoneenkuljettajaksi siksi, että se olisi mukavaa, ja lääkäriksi koska äiti
tahtoi niin. Ahmed tiesi, että molemmissa ammateissa täytyy osata kieliä ja
paljon muuta, joten Ahmed jatkoi aherrustaan.
Joka viikko hän uskollisesti tuli tukiopetustunneille
eväineen ja jakoi niistä toisillekin. Läksyt hän merkitsi tunnollisesti ja teki
niin tarkasti kuin vain suinkin osasi. Tunneilta hänellä ei ollut koskaan
kiirettä pois ja hänellä oli aina ehdotuksia siitä, mitä seuraavaksi voitaisiin
tehdä.
Eron hetket olivat haikeita. Kun myöhempinä vuosina tapasimme kaupungilla, halasimme lämpimästi. Se ei ole tavallista murrosikäisten poikien kanssa. Ahmed oli omaa luokkaansa.
Antti, Aleksi, Armas, Aapeli ja Ahmed eivät tietenkään
ole ainoita mieleen jääneitä vuosien varrella, eivät suinkaan. Ilman kuviakin
mieleen nousee kasvoja, olemuksia, nimiä, muistoja. Oli Aija, joka äiti kuoli,
oli Anu, jonka isä oli kadonnut Kaukoitään. Oli Armi, jolla oli pysyvästi sekä
tupsukorvat että häntä, ja joka käytti englannin tunnit lähinnä askarteluun,
mutta veti silti vaivatta kymppejä kokeista. Oli Aukusti, jonka kanssa koko
luokka itki kuollutta koiraa. Entä islaminuskoinen Abigail, joka kertoi että
”meidän ope asuu paratiisissa”. Tai Asko, jota äiti pyysi tämän tästä jäämään
koulupäivinä kotiin hoitamaan äitiä. Ja miten voisin unohtaa Alexanderin, joka
piti minua äitinsä korvikkeena, äiti kun oli lähtenyt ja hankkinut uudet
lapset.
He toivat mukanaan omat perhetaustansa ja
kulttuurinsa, persoonansa ja puutteensa, intonsa ja innostuksensa tai niiden vähäisyyden.
Sopeuduimme toisiimme ja opimme toisiltamme. Tuskin missään muualla ihminen on
päivittäin tekemisissä niin monen erilaisen persoonan kanssa kuin nykyisessä peruskoulussa.
Vuosiini koulussa mahtuu niin tappelua, tönimistä ja tiuskintaa kuin ystävyyttä,
yrittämistä ja yhteishenkeä - ja sitten taas kateutta, kaunaa ja kinaa. En
ikävöi niitä iäti toistuvia välienselvittelyjä, en enää jaksaisi sitä alituista
yritystä innostaa työntekoon tai keskittymiseen, enkä varsinkaan kaipaa sitä
jatkuvaa riittämättömyyden tunnetta, jota tuskin kukaan opettaja voi välttyä
tuntemasta.
Silti en koskaan ihan tosissani katunut sitä, että ryhdyin opettajaksi.
Tekstissä esiintyvien lasten nimet on luonnollisesti vaihdettu. Kuvat on otettu viime vuosikymmenellä; kuvia opettajuuteni alku- ja loppuvaiheista ei ole mukana. Koulu, jossa opetin enimmän osan työssäoloaikaani, ei enää näytä samalta kuin kuvissa.
Hyvin muistat ja kirjoitat, kuten aina!
VastaaPoistaApua tuota tulipaloaikaa! Aivan kamalaa. Ja olipas nostalginen kuva koulusta ennen remonttia ❤️ Minna K.
VastaaPoistaEt siis taida olla Karikorven Minna kuten ensin luulin, jos paikkaan liittyy nostalgiaa 😁
PoistaVoi mitä muistoja❤️ Monessa liemessä on keitetty viimeisen kymmenen vuoden ajan, huh. Liekö tässä liemiä tulossa pian lisää, kun säästää pitää. t. Miia
VastaaPoistaNo niinpä! Johan siellä hetki elettiin ihan normioloja, eikö vain?
PoistaKiinnostava muistelo. Se on ihmeellistä miten isosti alakoulun opettaja vaikuttaa oppilaisiin. Hienoa, että myös opettaja on vaikuttunut oppilaistaan 🥰
VastaaPoista