Ohjeita itselleni

Minulla on isoja vihkoja, joihin kirjoittelen tekstejä tai muistiinpanoja. Silloin tällöin törmään niistä yhteen, jonka alkusivuille olen kirjoittanut ohjeita itselleni. 

En enää muista, millaisessa tilanteessa olen ne kirjoittanut. 
Selvästikin jokin on kuohuttanut mieltäni tai olen ollut ylipäänsä stressaantunut.

Luen ohjeet kiltisti yhä uudelleen. 
Minusta ne toimivat silloinkin, kun asiat ovat ihan hyvin. 

Kirjoitan tuon tekstini nyt tähän ihan julkisesti. Sekä tekstin "minä" että "sinä" ovat minä itse, eli puhuttelen siinä itseäni, en muita. 
(Käyttämäni fontti vastaa suunnilleen sitä tekstauskäsialaa, jolla olen tekstin aikoinaan kirjoittanut.)  

Ohjeita itselleni

Minulla on kaikki hyvin.
Minun elämäni olisi voinut mennä täysin pieleen 
tai olisin voinut kuolla jo kauan sitten. 
Niin ei käynyt, joten on kaikki syyt olla onnellinen.


Typeryksiä on maailma puolillaan. Et pysty muuttamaan heitä kaikkia. 
Oman tuttavapiirisi typerykset eivät saa maailman mittapuussa 
kovin paljon pahaa aikaan. Anna siis olla. 

Typerys on yleensä typerys vain joissain asioissa. 
Joissain muissa hän voi olla ihan fiksu. Kaikissa on myös paljon hyvää.

"Ihmisellä on tässä maailmankaikkeudessa kusiaisen valtuudet." 
Muista se äläkä kuvittele liikoja.
Jos ajattelet ikäviä asioita, kärsit siitä vain itse eniten. 
Hyvällä voi saada enemmän aikaan. 

En ole kovin kyvykäs. Ei siis pidä vaatia itseltä liikoja.
Ole iloinen siitä, mitä olet saanut tehtyä.

Yritä välttää vertailua muiden aikaansaannoksiin. Kumpaankaan suuntaan. 
Ei minun tarvitse tehdä tai olla enempää kuin muut.

Löydä ilo läheltä. 

Ilo on minun. 
Älä anna muiden varastaa sitä valittämällä siitä, mitä he sanovat tai tekevät. 
Kukaan ei edes yritä varastaa sitä.


Minä en varta vasten tahdo pahaa muille, eivätkä muutkaan tahdo sitä minulle. 

Pidä kuitenkin yhteyttä muihin. Eivät he muuten sinua edes muista. Ilahduta muita. Anna anteeksi, niinhän sinäkin tahdot saada anteeksi.

Muista kiittää. 

Kommentit

  1. Hyviä ajatuksia ja kiteytyksiä. Kunpa arjen tiimellyksessä muistaisi tällaiset ohjeet pitää ohjenuoranaan, mutta välillä tohelluksessa unohtuu :).

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Ilahdun kommenteista!