Olen kirjojani varten kerännyt muistitietoa useiltakin
ihmisiltä. Ehkä eniten tätä arvokasta tietoa olen saanut hunsalalaiselta Raimo
Salmelalta. Nyt olen kirjoittamassa jo ihan uutta kirjaa, muuhun aikaan ja
paikkaan sijoittuvaa, mutta taas innostuin muokkaamaan noista
paikallismuistoista blogikirjoitusta.
Nämä henkilökohtaiset muistot ovat nimittäin olleet etenkin
paikallisia kiinnostavia, ja minusta on arvokasta saada ne tallennettua ja
jaettua muutenkin kuin vain osina romaanejani. Osittain ne ovat myös
yleispätevää historiatietoa, siis kiinnostavaa muillekin kuin hunsalalaisille
ja pilpalalaisille. Niinpä kerron nyt Salmelan Raimon muistoja. Näitä saa
jälleen kommentoida ja niiden herättämiä lisämuistoja jakaa kommenteissa. Olen muokannut tekstiä kirjalliseen muotoon, mutta en ole lisäillyt omiani. Tekstissä olen pyrkinyt säilyttämään Raimon oman äänen ja pientä puhekielisyyttä.
Tiet Pilpalassa: Talvella
kulkeminen oli rajoitettua, oli niin huonoa se auraushomma. Junilla kyllä
pääsi. Junalla oli oma aura, en tiedä että junilla olisi ollut vaikeuksia
koskaan. Varma kulkuneuvo. Maanteillä oli vaikeampaa. Traktoreihin yrittivät
jotain auraa laittaa, oli puuaura jota vedettiin traktorin perässä.
Hevoslumiaura oli sitäkin ennen. Se oli semmoinen kolmio, jota hevonen veti, mutta ei sillä oikein kunnon uraa saanut aikaan.Tienpohja tamppaantui hevosten kavioiden alla kovaksi aikaa myöten. Mutta sitten kun keväällä alkoi pehmitä, tuli kelirikko eikä kulkemaan päässyt millään vehkeellä.
Kirkollekin kuljettiin täältä Läyliäisten kautta, se kun oli isompi tie. Erillistä kirkkotietä ei ollut.
Kuvassa Raimo Salmela laulaa veljensä Raulin säestyksellä Hunsalan työväentalolla.
Raimo jatkaa: Koulun mäellä tie on entisellään, mutta siitä se kurvasi
Seppälän mäen alle ja mäki tuli vastaan. Se oli ihan vinkkelikäännös, viistosti
kiersi mäkeä ylös. Siitä taas peltoa Talolaan, siitä yli aseman kulmalle oli
pakko olla jonkunnäköinen tie, ja teki se Talolaan pihan läpi oikealta puolelta
lenkin. Kyllä siitäkin pääsi. Haaraantui, kun Talolan mäestä laski. Oikealle
meni Mikkolan taloon ja kurvi sillan pieleen. Toinen haara sitten Asemanmutkaan.
Tie oli karmea kun se nousi mäen alta oikealle. Vaikka se
kulki viistosti Hunsalan kyläkeskukseen,
se oli silti aika jyrkkä, oli kuin seinä vastassa. Ei sitä pyörällä jaksanut
ajaa.
|
(Kuva Pilpalan keskustasta 1960-luvulla, kuvaajan nimen lisään kunhan muistan sen.) |
Mäellä oli sitten Seppälän vanha rakennus tai oikeastaan
Läätän vanha pitkä talo. Arjan talon paikalla oli mökki, siinä asui Seppälän
muonamies. Vinkkelikurvi oli siinäkin. Se oli se mäki taloa täys, 1920-luvulla niitä
siirrettiin.
Jalkapatikassa kuljettiin pitkiäkin matkoja. Veräjiä oli
paljon. Ennen sotia oli paljon portteja, elukoita kulki ja laidunnettiin.
Lehmät oli metsässä, lampaat ja siat pihassa aidattuna nurkissa.
Kaikki silloin hyödynnettiin, ei ollut joutomaata. Paimenia aiempina
aikoina mukana, ei enää myöhemmin.
Portit olivat raskaita: ei silloin mukavuudelle laskettu,
kaikki tehtiin vaikeimman kautta. Sama juttu kuin esimerkiksi heinäladoissa:
oli pienet ovet ja navetassa lantaluukku puolentoista metrin korkeudella.
Uitto: Paljon oli
uitoilla porukkaa, kortteereissa asuivat. Mutta pieniä olivat ne uittopurot
täällä paikoitellen. Jos jäi tukki poikittain, tuli toppi.
Kiramolla nostettiin tukit radalle, suurin osa meni Lohjalle
asti, eivät ne Karkkilaan jääneet. Tevännöltä ja Kerityltä ja koko vesistön
alueelta tuli tukkeja.
***
Marika jatkaa: Tukinuitosta minulla on myös kylällä asuneen Ritva
Paavolaisen omia muisteluita, jotka hän on luovuttanut kyläyhdistyksen
käyttöön. Uskoakseni voin julkaista nekin tässä blogissa. Pysykää siis
kuulolla, jos asia kiinnostaa! Voit myös kirjautua blogin seuraajaksi
Bloggerissa tai blogit.fi –sivustolla tai molemmissa.
Kommentit
Lähetä kommentti
Ilahdun kommenteista!