Tapaan usein ihmisiä, jotka kertovat, etteivät kuuntele
äänikirjoja. Yritän sanoa, että se on ihan ok, ei ole mikään pakko. Usein se
kuuntelemattomuus kuitenkin ilmoitetaan tavalla, joka kuulostaa arvottavalta:
että äänikirja ei ole ”oikea kirja”, he lukevat vain oikeita kirjoja.
Vastaavasti on ihmisiä, jotka kertovat jotenkin häpeillen
kuuntelevansa mielellään äänikirjoja. Se johtuu ainakin osittain siitä, että
kirjailijoiden tiedetään saavan äänikirjoista pienemmän korvauksen kuin
painetuista kirjoista.
Itse sekä kuuntelen että luen. Iltaisin vuoteessa luen,
ulkona kävellessäni kuuntelen. Sohvalla maatessani luen, kuntosalilla kuuntelen.
Kirjat, joita kuuntelen, ovat ehkä hieman erilaisia kuin ne, joita luen
paperilta, mutta en tee eroa sillä, kumpi tapa on toista parempi tai olisivatko
nämä erityyppiset kirjat jotenkin toistaan ”hienompia” tai arvokkaampia.
Pidän äänikirjoista! Niiden kuuntelua ei todellakaan pidä
pyydellä anteeksi.
Mikä niissä on niin hyvää? Monikin asia.
– Lukijan kannalta: edullisuus. Läheskään kaikilla ei ole
varaa ostaa kirjoja, ainakaan useita kuukaudessa. Äänikirjoja voi kuunnella
yhden painetun kirjan hinnalla monta, todella monta. Se on minusta hyvä asia.
Jos joku ostaa kirjan, hän saa kotiinsa esineen. Jos joku lainaa kirjan kirjastosta,
hänellä on kuukauden ajan luettavissaan kirja. Lainauksesta kirjailija saa
(vuosittain hieman vaihdellen) noin 25 senttiä. Äänikirjan kuuntelu on minusta
verrattavissa kirjastolainaan, vaikkei laina-aikaa olekaan rajattu.
– Kirjailija saa äänikirjan kuuntelusta pienemmän korvauksen
kuin painetun kirjan myynnistä, mutta nehän ovat aivan eri asioita. Itse olen
kiitollinen jokaisesta ostosta, jokaisesta kirjastolainasta ja jokaisesta
kuuntelusta. Saan niistä pienen korvauksen, mutta jos niitä on paljon, summasta
kertyy mukava. On tietysti niitä kirjailijoita, jotka pelkästään näillä
tuloilla yrittävät tulla toimeen, silloin se on eri asia. Minä olen vähän eri
juttu, kun olen tottunut aina tekemään paljon ilmaista työtä
(järjestöhommissa). Kirjojen kirjoittamisesta saa sentään jotakin!
– Äänikirjapalveluissa on isot valikoimat helposti
löydettävissä. Äänikirjojen joukosta löytää yleensä haluamansa, vaikkei edes
tietäisi mitä etsii. Ja jos tietää, sama juttu. Voi etsiä monin eri hauin.
Kirjastossa tietysti kirjastonhoitaja auttaa, mutta läheskään aina sieltä ei
löydy kaikkea mitä toivoisi. Entä sitten kirjakaupassa? Sieltä löytyvät lähinnä
uutuudet! Ostaja on siis uutuuksien varassa, kuuntelijalla on rutkasti enemmän
valinnan varaa.
– On paljon ihmisiä, jotka eivät voi lukea fyysisiä kirjoja.
Näkövammaiset ovat heistä ilmiselvin joukko. Mutta myös liikuntavammaisen tai
vanhuksen on hankala lähteä hakemaan luettavaa kirjakaupasta tai kirjastosta. Monen
on lisäksi vaikea pidellä kirjaa ainakin makuuasennossa.
– Äänikirja on demokraattinen. Kirjat ovat siellä tarjolla
suhteellisen tasapuolisesti riippumatta siitä, miten ison ja vauraan
kustantajan kirjasta on kyse. Toki uutuuksia markkinoidaan äänikirjoinakin
näyttävästi, joten on tietysti vaara, että pienten toimijoiden teokset jäävät
varjoon. Mutta on sentään mahdollisuus!
– Palautteenantomahdollisuus. Kun ihminen ostaa kirjan
kirjakaupasta, kirjailija saa ani harvoin tietää, mitä lukija siitä on
ajatellut – onko hän edes lukenut sitä loppuun asti. Rohkeimmat kirjoittavat
kirjailijalle henkilökohtaisesti (olen saanut aivan ihastuttavia viestejä
ventovierailtakin lukijoilta sähköpostilla, messengerillä, jopa puhelimitse)
mutta harva sitä rohkenee saati jaksaa tehdä. Äänikirjapalvelussa palautteen
jättäminen on helppoa ja reaaliaikaista. Voi arvioida kirjan tähtien määrällä
ja lisäksi sanallisesti, tai jättää arvioimatta. Pelkkä kuuntelu on jo viesti,
kesken jättäminen toinen.
– Ekologiset syyt. Äänikirja kuluttaa energiaa sekä
valmistusvaiheessa että jatkuvasti koko elinkaarensa ajan. Mutta painetun
kirjan tuottaminen kuluttaa sitä myös, ja lisäksi kuluu puuta (metsiä!), vettä,
polttoainetta kuljetuksiin jne. Olen neuroottisuuteen asti paperinsäästäjä,
siksi valtavat kirjavarastot ovat minulle kauhistus. Miten mieletön määrä yli
jääneitä kirjoja tuhotaankaan, kun aktiivinen myyntiaika on ohi! En tiedä,
paljonko, mutta tiettävästi todella paljon. Eihän niitä vain voi säilyttää
loputtomiin. Pahimpia ovat valtavat, painavat kuvateokset, jotka on painettu
hyvälaatuiselle paperille. No, niitä äänikirjat harvoin korvaavatkaan.
– Äänikirjojen buumi on lisännyt kirjallisuuden kulutusta. Monet klassikot ovat kokeneet uuden tulemisen, uudet käyttäjäryhmät ovat löytäneet kirjat ja pystyvät niitä nyt paremmin käyttämään, kun niistä on tehty äänikirjoja.
Haittapuoliakin äänikirjoilla tietysti on. Se on oma
aiheensa, mutta sivuan muutamaa.
Mainitsin, että kirjailija (ja kustantaja) saa äänikirjoista
reaaliaikaista palautetta. Se on tietysti myös kauheaa, sillä kuka tahansa voi
mistä tahansa syystä lytätä kirjan. Ei tarvitse edes perustella! Omat kirjani
eivät ole (vielä?) joutuneet varsinaisesti sellaisen kohteeksi, mutta toki
jokainen heikko arvosana saa miettimään syytä. Sehän voi olla ihan mikä
tahansa: kauna, kateus, väärä kirjavalinta, väärä kuunteluhetki. Saattaa olla,
että toisella kertaa sama lukija olisi kirjasta pitänytkin. Itselle tulee
mieleen yksi kommentti, joka jäi mieleen yksinkertaisessa rehellisyydessään: ”Ei
nyt napannut tämä.” Ei siis napannut sillä hetkellä, ehkä joskus toiste olisi ”napannutkin”.
Kirjailija laittaa työhönsä yleensä valtavasti voimia ja
aikaa. Monet kirjat ovat vaatineet vuosien työn. Siksi kielteiset palautteet
saattavat jopa suistaa epätoivoon ja ainakin tyrehdyttää luomisvoiman pitkäksi
aikaa. Näinhän on takavuosina käynyt monelle lehtikritiikin lyttäämälle
kirjailijalle. Nykyään kirjoja ilmestyy niin suuret määrät, että lehtikritiikin
saaja voi olla ylpeä ankarasta ja kielteisestäkin kritiikistä, kun vaihtoehto
olisi hiljaisuus.
Toisena ikävänä puolena voisi mainita äänikirjan lukijan merkityksen. Kuuntelijat eivät siis arvioi vain kirjailijan tuotosta vaan kokonaisuutta, jonka muodostaa myös lukijan ääni ja lukutapa. Se saattaa vaikuttaa arviointiin myönteisesti tai kielteisesti. Kirjailija harvoin edes itse päättää lukijaa. On surullista, jos kohdalle sattuu sopimaton lukija tai ylipäänsä sellainen, jota kuuntelijat eivät mielellään kuuntele. Puhumattakaan siitä, jos äänitykseen on jäänyt jotain vikaa. (Itse olen tässäkin kohtaa todella onnekas: Erja Manto on huipputekijä.)
Juuri kun olin kirjoittanut tuon, tuli sähköpostiin lukijapalautetta - siis sitä, jota kerroin harvan rohkenevan lähettää. Tämä ennalta tuntematon mies Helsingistä kirjoitti mm. näin: "Olen nyt lukenut ja nauttinut kirjoistasi. Kirjat ovat olleet tosiaan nautinto lukea, koska niissä on niin taitavasti ja
VastaaPoistavetävästikin kuvattu sadan vuoden takaisten maaseudun vähäväkisten elämää." "Asuinympäristöjen, tapojen ja asenteiden kuvaus on monin paikoin jopa kansatieteellisen tarkkaa havainnointia ilman, että se tuntuu väkisin syötetyltä."
Tällaiset palautteet antavat intoa työhön uuden käsikirjoituksen parissa!