Suuntana omavaraisuus heinäkuu 2026: Mitä kuuluu?

Omavaraisbloggaajilla ei nykyään ole varsinaisia yhteisaiheita. 
Nyt tarkoitus on vain kertoa, mitä kuuluu ja onko kaikki sujunut suunnitelmien mukaisesti.
Kyllä, kesä on sujunut mukavasti. 
Mehän vähensimme kovasti viljelyalaa, joten työtäkin on vähemmän. 
Rikkaruohoja on jaksettu kitkeä, se on itse asiassa mukavaa, 
rentouttavaa välipuuhaa kaiken muun ohessa. 
Kesällä on taas ollut aika monia eri tapahtumia, joita on pitänyt järjestää.
Osa niistä on vasta tulossa. 

Kirjoja tietysti kirjoitan. 
Se on oikeastaan päätyöni, jos sitä työksi voi kutsua. 
Voi kai, ainakin tuskastelun määrällä mitattuna. 
Eivät synny kirjat vaivatta, eivät minulta ainakaan. 
Isoin työ tapahtuu sanamuotoja miettiessä, mutta vähintään yhtä paljon aikaa kuluu tiedonhankinnassa. Iso osa tiedonhankinnasta puolestaan on kyselyä. Soittelen vanhemmille ihmisille ja kyselen asioita, tai utelen tavatessa, kuten eilisiltana Syrjän kahvipöydässä. 
Tässä lähes päivittäinen ruokani. Ei toki ainut, syön vaikka mitä, mutta joka päivä syön retiisejä, pillisipulia, persiljaa ja basilikaa. Salaatti, tomaatti ja kurkut ovat kypsymässä. 
Ensimmäiset valkosipulit nyhdettiin nippuna. 
Meillähän ei enää varsinaisesti kasvateta valkosipulia kuten ennen. 
Niitä vain on noussut maasta itsekseen, vanhasta muistista. 
Tämä oli siis heinäkuun yhteisbloggaus. 
Käy lukemassa muidenkin kuulumiset.

Kommentit